Velen van ons kennen de problematiek van je ouder die haar of zijn oude dag slijt en die moeilijk te been is of zich al eens durft in nesten te werken door te vallen of uit te glijden in de douche. Je oudje kan niet met een GSM om of heeft die zelden op zak en jij bent ongerust.
“Ik heb al even niets meer van haar gehoord? Ze is toch niet gevallen en ligt hulpeloos in haar flat?”
Zou het niet handig zijn mocht je ouder een personenalarm hebben dat ze steeds bij zich draagt, ook in de douche, je waarschuwt als je ouder gevallen is of een tijdje niet meer beweegt? Wat als hij/zij eenvoudig een alarm kon activeren en je dan met hem/haar telefonisch in contact kon treden via datzelfde toestel?
ZEMBRO is het antwoord, verdeeld door Farmaline. In 2017 boven het doopvont gehouden en het antwoord op al je verzuchtingen. Het werkt met een app, verwittigd je naar behoren en zonder in details te treden; het werkt degelijk en het creëert een gevoel van veiligheid. Het geeft je steeds een vinger aan de pols bij je kwetsbare ouder.
Na enkele maanden stel je echter vast dat het armband van de Zembro begint te desintegreren. Het valt gewoon stilletjes aan volledig uiteen. Het schilfert af, is niet meer waterdicht en vertoont overal barsten. Dit kan niet de bedoeling zijn en je wilt de garantie aanspreken en zoekt contact met Zembro.
Eerste probleem. Farmaline. Farmaline is een online apotheek en is het niet gewoon een dienstverlening te bieden voor technologie, zoals de Zembro. Zij reageren niet of traag op je bezorgdheden en na enkele vruchteloze pogingen besluit je toch Zembro rechtstreeks te contacteren.
Zembro reageert onmiddellijk en biedt je aan het toestel te laten nazien en desgevallend te repareren of vervangen. Dit kan enkele weken duren en ondertussen heb je geen vervangend toestel. Is er niemand bij Zembro die inziet dat dit niet het soort van service is dat je nodig hebt bij een dergelijk product?
Bref, enkele weken later krijg je een ander toestel. Geen nieuw, maar een ander. De batterij is zwak en vereist een tweedaagse laad activiteit, waar het oorspronkelijke toestel bijna een week autonomie had, maar we besluiten niet nog eens drie weken te willen wachten en nemen het ongemak in koop.
Een half jaar later vertoont het toestel weer dezelfde desintegratie verschijnselen. We laten Farmaline terzijde en nemen terug contact op met Zembro. Dat de eerste generatie toestellen design flaws heeft en materiaalverbeteringen kan gebruiken, begrijpen we, maar dat je na drie jaar hier nog niets aan gedaan hebt, dat begrijpen we niet.
De garantie is vervallen, het probleem wordt miskend en blijkbaar niet herkend. Een oplossing wordt niet geboden en Zembro geeft niet meer thuis. Een nieuw toestel kopen heeft geen zin, want er is geen innovatie of geen product verbeteringen vast te stellen. Geen hoop op beterschap of schuldbekentenis van Zembro. Dan houdt het hier op.
Sorry Zembro, maar je hebt het niet begrepen. Jammer, maar dit bedrijf gaat de dieperik in en ik zit al op een ander platform. “Vergeten door Zembro, vergeten wij Zembro.”