Vergeten door Zembro, vergeten wij Zembro

Velen van ons kennen de problematiek van je ouder die haar of zijn oude dag slijt en die moeilijk te been is of zich al eens durft in nesten te werken door te vallen of uit te glijden in de douche. Je oudje kan niet met een GSM om of heeft die zelden op zak en jij bent ongerust.
“Ik heb al even niets meer van haar gehoord? Ze is toch niet gevallen en ligt hulpeloos in haar flat?”

Zou het niet handig zijn mocht je ouder een personenalarm hebben dat ze steeds bij zich draagt, ook in de douche, je waarschuwt als je ouder gevallen is of een tijdje niet meer beweegt? Wat als hij/zij eenvoudig een alarm kon activeren en je dan met hem/haar telefonisch in contact kon treden via datzelfde toestel?

Zembro

ZEMBRO is het antwoord, verdeeld door Farmaline. In 2017 boven het doopvont gehouden en het antwoord op al je verzuchtingen. Het werkt met een app, verwittigd je naar behoren en zonder in details te treden; het werkt degelijk en het creëert een gevoel van veiligheid. Het geeft je steeds een vinger aan de pols bij je kwetsbare ouder.

Zembro desintegreertNa enkele maanden stel je echter vast dat  het armband van de Zembro begint te desintegreren. Het valt gewoon stilletjes aan volledig uiteen. Het schilfert af, is niet meer waterdicht en vertoont overal barsten. Dit kan niet de bedoeling zijn en je wilt de garantie aanspreken en zoekt contact met Zembro.

Eerste probleem. Farmaline. Farmaline is een online apotheek en is het niet gewoon een dienstverlening te bieden voor technologie, zoals de Zembro. Zij reageren niet of traag op je bezorgdheden en na enkele vruchteloze pogingen besluit je toch Zembro rechtstreeks te contacteren.
Zembro reageert onmiddellijk en biedt je aan het toestel te laten nazien en desgevallend te repareren of vervangen. Dit kan enkele weken duren en ondertussen heb je geen vervangend toestel. Is er niemand bij Zembro die inziet dat dit niet het soort van service is dat je nodig hebt bij een dergelijk product?

Bref, enkele weken later krijg je een ander toestel. Geen nieuw, maar een ander. De batterij is zwak en vereist een tweedaagse laad activiteit, waar het oorspronkelijke toestel bijna een week autonomie had, maar we besluiten niet nog eens drie weken te willen wachten en nemen het ongemak in koop.

Een half jaar later vertoont het toestel weer dezelfde desintegratie verschijnselen. We laten Farmaline terzijde en nemen terug contact op met Zembro. Dat de eerste generatie toestellen design flaws heeft en materiaalverbeteringen kan gebruiken, begrijpen we, maar dat je na drie jaar hier nog niets aan gedaan hebt, dat begrijpen we niet.

De garantie is vervallen, het probleem wordt miskend en blijkbaar niet herkend. Een oplossing wordt niet geboden en Zembro geeft niet meer thuis. Een nieuw toestel kopen heeft geen zin, want er is geen innovatie of geen product verbeteringen vast te stellen. Geen hoop op beterschap of schuldbekentenis van Zembro. Dan houdt het hier op.

Sorry Zembro, maar je hebt het niet begrepen. Jammer, maar dit bedrijf gaat de dieperik in en ik zit al op een ander platform. “Vergeten door Zembro, vergeten wij Zembro.”

Ik ben een Inuit! #not

Ik ben een Inuit!

Na 24 jaar Olivetti/Olsy/Wang Global/Getronics/PinkRoccade/KPN/Aurelius/Cimcorp was het tijd voor iets nieuws. Iets helemaal nieuw. Weg van technologie lock-in. Weg van de pure infrastructuur diensten. Weg comfort zone.

Ik word een Inuit. Te midden van gepassioneerde open source nerds. Opnieuw een warm nest en familie- en start-up sfeer (nostalgie naar de Olivetti tijd). Te midden van passie en bleeding-edge innovatie.

Maak kennis met Kris  Buytaert, één van de grootste DevOps evangelisten, en andere Inuits bloggers.

Kris verwelkomt me bij Inuits De rode draad blijven mijn klanten. Klanten echt helpen hun bedrijf of organisatie te transformeren naar een digitale en agile evenbeeld. Open source ontwikkelingstrajecten opzetten, culturele veranderingen aanwakkeren en begeleiden(DevOps), echte IoT (Internet of Things) projecten opzetten, integraties tussen systemen realiseren, co-creaties (BPM en DevOps) en deeleconomie (samenwerken met andere bedrijven/concullega’s) opzetten. Ik ben er klaar voor!

Wat dacht je van:
http://inuits.eu/ (The real deal)
https://mag-da.be/ (Staffing partner)
http://www.hakka.eu/ (Inuits is de technologiepartner van Hakka)

En met de hoofdzetel in Brasschaat, op 15’ van thuis, hoop ik alvast een efficiënter woon-werk verkeer te hebben. De wegen slippen dicht, maar ook hier kan technologie helpen. Er zijn nog genoeg uitdagingen.

Op vrijdag 1 december start ik als CSO bij Inuits. Ik voel gewoon dat ik mijn passie teruggevonden heb! Bedankt Kris! Bedankt Inuits!

Heb je vragen? Wil je Inuits leren kennen of mijn beslissing beter kunnen begrijpen, laat dan zeker iets weten. Ik brand om het verhaal van Inuits te vertellen 😉

Update: mijn avontuur met Inuits was duidelijk een vergissing. We hebben de samenwerking beëindigd. Ik was nooit een Inuit 🙁

Startups ondersteunen vereist geduld #kickstarter #LINKA

Linka Smart Bike Lock 12 mei 2015  start het Kickstarter project LINKA Smart Bike Lock op (PLEDGE).
27 mei 2015 voeg ik me toe als steuner (BACKER) van het project en bestel ik twee LINKA Smart Bike Locks.

Het doel was 25K$ verzamelen. Half juni 2015 wordt 123K$ opgehaald. Het project kan starten.

In september 2015 wordt gevraagd de kleuren te kiezen. Levering wordt verwacht december 2015.
Maar dan start de calvarietocht van elke entepreneur, regelgeving, logistieke uitdagingen, technische verbeteringen, …
Brèf, vandaag kreeg ik bericht dat mijn nieuwe fietssloten van LINKA onderweg zijn en een levering gepland is voor 4 oktober 2016 … 17 maanden nadat ik in dit project ben gestapt.

Gefrustreerd? Ontgoocheld? Helemaal niet. Je weet dat dit kan gebeuren en geduld is een goede deugd als je startups wil ondersteunen 😉

Meer nieuws als ik het getest heb 😉

PS ik heb nog een projectje bij Indiegogo lopen, mn “UsBidi- The World’s Most Intelligent Charger Ever!”. $659,181 USD total funds raised. 1315% funded on December 18, 2015. Meer hierover later want ook hier zijn er leverings/produktie uitdagingen 😉

Onze citytrip naar Rome #reisverslag

Naar goede gewoonte maak ik een reisverslag van onze citytrip, in dit geval naar Rome. Bedankt aan iedereen die ons op voorhand nuttige tips gaven. Hopelijk kan dit verslag een inspiratie zijn voor wie eenzelfde trip wil inplannen.

We zouden 4 dagen gaan (van zondag 8/5 tot woensdag 11/5) en het was ons eerste bezoek aan Rome.

We vlogen met Ryanair (via vliegtickets.be vanuit Brussel op Rome (Fiumicino)) aan 116€ voor twee volwassenen, heen en terug en met enkel handbagage (gelukkig want in Brussel was de bagagebehandeling weer aan het staken op de terugweg), incl 27,5€ boekingskosten, 5€ servicekosten en 5€ Paypal kosten.

Ik parkeerde de wagen in Diegem in de parking van het werk en deed de laatste kilometers met een Uber taxi omdat het goedkoper was (10€) dan een gewone taxi en zelf goedkoper dan een treinticket (14,60€).

De vlucht duurt 2 uur en je zit dan op een goede 30km of 45’ van het centrum van Rome. Je kan de Leonardo trein nemen naar Termini (2x per uur) aan 12€/persoon en van daaruit de metro pakken naar je hotel of Airbnb. Wij hadden wat vertraging op onze vlucht gehad en besloten een gewone taxi te nemen (45€ voor de rit). Je kan ook een Uber taxi bestellen in Rome, maar weet dat Uber in Rome allen maar Black Vans heeft of de luxe versies en dat je makkelijk 20% meer moet betalen (60€ voor dezelfde rit) en dat je langer moet wachten omdat er minder van zijn. Maar het werkt (ik heb het uitgetest) en de service is onberispelijk!

Als je plant de metro te nemen, dan raden we een Roma Pass aan voor drie dagen aan 36€/persoon. Ook die kan je op voorhand bestellen maar ze is ook op elke hoek van de straat te verkrijgen. De Roma Pass biedt ook gratis toegang tot 2 betalende musea en geeft daarna nog tot 50% korting op de bijkomende bezoeken.

We bestelden op voorhand een geactiveerde SIM card voor Italië bij http://www.prepaidsimcard.org/ voor bijna 50€ en 10Gb data only. Je kan uiteraard ook ter plekke een SIM Card kopen bij Wind (15€ voor 5Gb incl SIM) of Vodaphone , maar dan heb je geen verbinding (tenzij roaming) bij aankomst. Neem een tweede, oude, GSM mee om bereikbaar te blijven telefonisch en te kunnen SMS’en in noodgeval. Wij gebruikten veelal Whatsapp voor connectie met het thuisfront of met de Airbnb eigenaar (privé gids).

Inderdaad, voor ons verblijf kozen we een Airbnb in de wijk Lazio op wandelafstand van de metro Roma Di Re. Aan een prijs van 42€ per nacht voor een kamer en eigen badkamer is dit zeker een aanrader.

DAG 1 (Halve dag)
Markten van Trajanus (http://en.mercatiditraiano.it/)
Het museum zelf stelt niet zo veel voor, maar het uitzicht over de Piazza Venezia is schitterend.
Dichtsbijzijnde metro :  Cavour
Piazza Venezia
Trevi Fontein
We kozen het restaurant http://www.letermedelcolosseo.it/index.html en  reserveerden per email op voorhand.

DAG 2 (Hele dag)
Trastevere
Neem je tijd om door de kleine gezellige straat te kuieren
          Museo di Roma in Trastevere
          Het Apothekersmuseum
          Villa Farnesina
          Basiliek van Santa Maria in Trastevere
          Vlooienmarkt Porta Portese – vlooienmarkt elke zondagochtend (op de piazza di Porta Portese)
          Borgo
Dichtsbijzijnde metro : Piramide
Mooi uitzicht vanop de Piazza Giuseppe Garibaldi (hebben we niet gedaan omwille van tijdgebrek)
Vaticaanstad

In Vaticaanstad, leuke dag voor de boeg!

Een foto die is geplaatst door Marianne Martinet (@martinetmarianne) op


Bestel je tickets op voorhand online zodat je niet in de rij moet wachten (skip the row).
Trek zeker drie uur uit voor het Vaticaans museum en de Sixtijnse kapel,  30’ tot een uur voor het Sint Pietersplein en 30’ tot een uur voor de St Pietersbaziliek.
Toegangsprijs:
Sint Pieterskerk gratis, lift naar de koepel € 5,00
Vaticaanse musea € 12,00
Dichtsbijzijnde metro : Ottaviano
Castel Sant’Angelo (Engelenburcht)
Toegangsprijs: € 10,50, elke eerste zondag van de maand gratis
Engelenbrug
We kozen een restaurant in de buurt van onze Airbnb, mn La Madia. Zeer lekkere, dunne, typisch Italiaanse pizza en spotgoedkoop.

DAG 3 (een hele dag)
Pantheon
Toegangsprijs: gratis
Dichtstbijzijnde metro : Barberini
Piazza Navano (aanrader)

Leven als God in Rome? #genieten

Een foto die is geplaatst door Peter Vanwelkenhuysen (@pvw2180) op


Piazza Di Spagna (spaanse trappen) (veel luxe winkels)
Toegangsprijs kerk: € 1,00
Villa Borghese (en park)
Toegangsprijs: € 11,00, tickets moet u ruim op voorhand en verplicht reserveren (park: gratis) (€17,50 met gids in Engels)
Het park is immens groot (met zoo en vijvers). Wij hebben het bezocht met de Segway aan 15€ voor een uurtje.
Resto : Hard Rock Café (je kan op voorhand reserveren)
Dichtsbijzijnde metro: Spagna

DAG 4 (halve dag)
Colosseum

Laatste dagje Rome

Een foto die is geplaatst door Marianne Martinet (@martinetmarianne) op


Toegangsprijs: € 12,00 (bestel je tickets op voorhand tenzij je een Roma Pass hebt)
Dichtbijzijnde metro : Colosseo
Forum Romanum
Toegangsprijs: € 6,00
Trek zeker een uur uit voor het Colosseum en drie uur voor het Forum Romanum.
Resto : http://www.ristoranteroofgardenforum.it/ – (reservatie op voorhand per email) – niet goedkoop maar zeer sterke keuken en prachtig uitzicht
San Clemente
Toegangsprijs: € 10,00 (bovenkerk is vrij toegankelijk)

Impressies van onze reis:Rome 2016
Tips:

  • In Rome kan je nog veel te voet afleggen, dus zorg voor aangepast schoeisel en neem best enkele pleisters mee tegen blaren (Compeed)
  • In vele taxi’s in Rome kan je betalen met Paypal met de app  https://www.ittaxi.it/
  • Laat ruimte in je planning voor een extra Piazza en terrasje en geniet met een Aperol Spritz van de unieke Romeinse sfeer
  • Neem elke morgen een typisch Italiaans ontbijt onderweg in één van de vele gezellige tavernes

Joepi, er is een nieuwe Chinees in Mariaburg

Chinees Potala Deze week lag er een folder in de bus: een nieuwe afhaal Chinees in Ekeren/Mariaburg! En hij levert gratis in Mariaburg! Super.

Potala. Het Potalapaleis in Lhasa (Tibet, China), was het winterpaleis van onder andere de dalai lama’s … sinds 1961 op de lijst van culturele erfgoederen in de Tibetaanse Autonome Regio …klinkt goed 😉

Even klikken op de site www.potala.be … oei, werkt nog niet?
Dan maar zoeken naar hun Facebook pagina (staat allemaal op hun flyer) … oei, nog niet geclaimed?

Strange, maar wat wil je met een nieuwe zaak! Dan maar bellen. De vaste lijn is bezet, maar gelukkig hebben ze ook een GSM nummer. Bingo! “Ik wil een bestelling plaatsen voor 4 personen op naam van Vanwelkenhuysen”. “Wekkenhuis” zegt een zacht stemmetje aan de andere zijde. Ook goed. Ik plaats mijn bestelling met omschrijving én nummer. Ik herhaal alles nog eens en zeg mijn adres. Vier keer herhaal ik mijn adres. Verdacht, dus ik besluit voor alle zekerheid mijn bestelling per sms te bevestigen met de juiste naam en adres. Je weet maar nooit. Het was druk en ik moest drie kwartiertjes rekenen. Goed!

Na een uur nog geen nieuws … ik bel terug en de Chinese dame geeft snel een Vlaamse heer door, die bevestigt dat hij nu zou vertrekken. Geen probleem, ik wilde vermijden dat het adres fout was… weer 15’ later … niets … raar … we wonen op 5’ van de zaak … telefoon … hij had een fout adres … heeeeelp … het juiste adres doorgegeven en 2’ later komt een gehaaste man de oprit opgelopen! Geen probleem, wat een haast … wat een service … het was hem vergeven … misschien best ook een telefoonnummer naast het adres noteren 😉 “Goed idee!”!

We snellen aan tafel en de pakken gaan snel open. Waar is de Babi Pangang? Wie heeft er kippenballetjes besteld? Wie heeft er Ribbetjes met look besteld? Pfff, twee van de vier gerechten fout. We besluiten het zo te laten. Alles is lekker en we zijn geen zeurpieten.

We ruimen alles even later op en maar wat is dit in de doos waarin alles is geleverd? Dit zijn toch geen muizekeutels? AAaaaaaaaaah!

Ik denk dat we bij onze vertrouwde afhaal Chinees blijven … wat een ervaring …

Hi Peter, I’d like to join your LinkedIn network #fail

Linkedin failBen je ook op Linkedin? En krijg je ook wekelijks uitnodigingen van je professionele contacten of doe je hetzelfde en voeg je je zakelijke contacten toe op Linkedin? Ik wel. En eerlijk gezegd ik voeg nieuwe zakelijke contacten bijna onmiddellijk toe na een kennismaking. En omdat ze me ontmoet hebben, gebruik ik de standaard uitnodiging “Hi, I’d like to join your LinkedIn network”. Niet orgineel, maar wel snel en effectief, want de zakelijke contact kent me en weet waarom ik hem/haar graag aan mijn netwerk toevoeg.

Maar krijg je ook regelmatig uitnodigingen van wildvreemden? Soms is het spam (met een wild verhaal of ook gewoon zonder uitleg). Maar in mijn branche zijn het meestal headhunters, HR specialist of recruitment consultants of hoe ze ook heten. Geen probleem. Ze menen een fit te herkennen in je Linkedin profiel en zoeken contact. Maar hier de standaard uitnodiging gebruiken? Dat begrijp ik niet. Ik voeg hen principieel nooit toe aan mijn netwerk, maar ben wel bereikbaar voor een contact of kort telefoontje. Maar als je geen gepersonaliseerde uitnodiging stuurt of je contact gegevens niet vermeld in de uitnodiging of publiek op je profiel pagina, hoe kan ik je dan contacteren? Slimmerikken. En neen, ik ga geen speciaal abonnement nemen om inmails te kunnen sturen op Linkedin.

Fail mannen (en vrouwen) headhunters. Een professionele blunder en een echte fail. Voila, dat moest even van mijn lever 😉

Update1: je kan ook chatten op Linkedin zonder geconnecteerd te zijn.
Linkedin Chat
Update2: Blijkbaar krijg ik het verwijt “Catharsis functie van literatuur…mooi zo !”. Deel jij die mening? Heb jij ook het gevoel dat ik met twee maten oordeel en mijn eigen gedrag wil goedpraten/zuiveren? Ik ben geen psycholoog 😉

Google Pixel C review #iamafan

In december 2015 kocht ik me een Google Pixel C. De volgende review geeft goed mijn indrukken weer van het toestel.

Let op. Ik heb het toestel exclusief gekozen voor professionele doeleinden: een compact, performant en goed ogend toestel.

Kort samengevat:

  • zalige hardware, tablet en toetsenbord. Snel,super resolutie, Android 6.0 Marshmallow (stock Android) in knappe, stevige behuizing. Handig keyboard met extreem sterk magneet om tablet en keyboard samen te houden.
  • super batterij kwaliteit. Ik doe er makkelijk 2-3 dagen mee.
  • nadeel; let op als je keyboard en tablet over elkaar schuift want het kan krassen geven. De tablet is soliede, maar ook zwaar. Niet zo handig als je in bed wilt lezen of in de zetel wil gamen.

Prijs? 599€ voor de tablet met 64GB SSD en 169€ voor de tablet.

Ik heb het licht gezien #hue #innr #nest

Philips-Hue

Wie mijn blog al eerder las weet dat ik naar manieren zoek om een aantal diensten in huis te automatiseren en beheren. Ik heb hier als centraal platform gekozen voor Nest (van Google). De verwarming, rook/co2 melder en camerabewaking zjin reeds geïntegreerd. Tijd om de verlichting (of toch een deel er van) te integreren.

Ik koos voor Hue, het verlichtingsysteem van Philips. Het was voor mij belangrijk dat mijn keuze integreerde met Nest, betaalbaar is en open voor derde partij applicaties en hardware.

Hue voldeed al aan alle drie de voorwaarden. Philips kondigde half december 2015 wel aan de ondersteuning van derde partij lampen op te heffen, maar kwam daar gelukkig na veel protest op terug.

Hue werkt met een bridge, die draadloos communiceert met de compatibleInnr lampen op basis van het open Zigbee protocol. Dit betekent aan de ene zijde dat software ontwikkelaars zich kunnen uitleven (bv integratie en aansturing met Arduino) en aan de andere zijde dat de goedkopere en compatibele Innr of Osram lampen ook kunnen worden opgenomen in het (licht)netwerk (je hebt geen Innr of Osram bridge of app nodig).

Ik kocht mijn lampen en Hue starterskit bij Domoticaexpert.be van Coolblue. Prijzen?
Philips Hue Starter Pack incl twee witte lampen  (EUR 79,95)
Innr LED-lamp 10,5w (EUR 24,95)  – EUR 29,99 bij Philips
Innr Spot 5w (EUR 24,95)  – geen vergelijkbare oplossing gevonden bij Philips met alleen wit licht.

Enkel tips:

  • je kan de nieuwe lampen automatisch zoeken, maar hier alvast een nuttige tip van een Innr support technieker:

Innr lampjes zijn compatibel met Philips Hue. Zorg er wel voor dat je de laatste firware versie (01030262) op je Philips Bridge hebt, want het is een tijdje afgesloten geweest, maar dat heeft Philips na eindeloos veel kritiek toch weer teruggedraaid en via een firmware update weer rechtgezet. Als je niet die laatste versie op je bridge hebt dan kun je die triggeren via de app of door de bridge een keer uit en waar aan te zetten.

Om Innr lampen te koppelen, zet eerst de Hue app op ‘lampen zoeken’ en zet dan één voor één de Innr lampen uit en weer aan. Innr lampen zijn 3-4 seconden nadat ze aan zijn gegaan vindbaar voor de bridge. Nadat ze aan zijn gezet knipperen ze even 2x en als ze gevonden zijn nog een keer. Dan zie je even later die lamp in de Hue app verschijnen en kun je hem bedienen net als een Philips lamp.

  • er zijn twee lamp fittings beschikbaar GU10 en E27. Let op dat sommige (duurdere) lampen meerdere kleuren ondersteunen. Dit is eerder voor sfeerverlichting. Ik heb dit niet gekozen.
  • voor je al je lampen begint te veranderen denk na over de toepassing die je in gedachten hebt en  dat je de verlichting enkel kan sturen als het circuit van je bewuste lampen onder stroom staat (licht knop AAN)!

De mogelijkheden:

  • je kan de lampen individueel/manueel aan- en uitzetten (incl fade mogelijkheden en de licht sterkte)
  • je kan scenes creëren met licht (lees lamp) combinatiesNest scenarios for Hue
  • je kan scenes in wekker (lichten aan- en uitzetten op bepaalde uren van de dag) of timing (gedurende of na een bepaalde tijd aan- of uitzetten)  mode aanspreken
  • je kan vaste (jammer genoeg niet te wijzigen) Nest scenarios aanvinken (zie hiernaast)
  • de Hue en Nest integratie gaat makkelijk met Nest meets Hue, maar je hebt toch steeds de Hue app nodig om de bridge van Philips aan te sturen. Het kan dus niet van binnen de Nest app

Nest + Hue

Nest + HueNest + HueNext + Hue

 

Over mijn toepassingen ga ik hier niets uit de doeken doen, maar wel dat ik tevreden ben. Ik heb nu 6 lampen in gebruik.

Phishing alert voor @bol_com

Bol.com phishing alert! Het succes van online shops zoals Bol en Coolblue is ook de online fraudeurs niet ontgaan. Zij proberen meer en meer met behulp van phishing technieken onschuldige gebruikers en klanten om de tuin te leiden en geld af te troggelen. Opgelet.

Hier alvast een recent voorbeeld voor Bol klanten. De mail lijkt authentiek maar is vals.

Enkele tips:
– je hebt dit niet besteld? Wees op je hoede! Klik nergens op!
– controleer het emailadres en de internet links (url)
– Google de titel of delen van de mail
– Zoek naar abnormaliteiten in de mail
– je twijfelt nog? Neem contact op met de internetwinkel. Via Twitter of Chat (op hun site) gaat dit het snelste!
(+ tips van Bol.com zelf)

Wat is hier fout?
– het mail adres is niet van bol.com (vergelijk met eerdere authentieke bestellingen)
– de bestelreferentie in de titel en body van de mail verschillen
– de links achter de knoppen gaan niet naar de Bol.com website

Je bent gewaarschuwd. Deze phishing alert gaat al enkele zeken mee en is reeds gemeld door Bol.com!