Wat moet je met Google+?

Je zal misschien al gehoord hebben van Google+. Er wordt de laatste tijd veel over gesproken (en geschreven). Google lanceerde een maand geleden Google+, haar eigen sociale netwerk. Het heeft duidelijk geleerd van de meesters en getracht te leren uit hun fouten en dit verklaart wellicht de razende groei van Google+, want op 20 dagen tijd heeft ze 20 miljoen leden bereikt, iets waar Twitter en Facebook veel langer over deden.

Maar wat moet je met Google+? Waarom zou je eraan beginnen? Als bedrijf of individueel … Hoe kies je je vrienden? Is het een concurrent voor Twitter, Facebook, LinkedIn of zelf Apple (Market) en Microsoft (Sharepoint)? Het is alvast een integrerend platform met veel potentieel, waar goed over is nagedacht. En dat mocht nu wel na de eerste mislukte social networking stapjes van Google (mn Orkut, Wave en Buzz). Knipogende emoticon

Deze tabel van Frankwatching geeft wellicht een goed over zicht tussen Twitter, Facebook en Google+:

Ze hebben veel gemeenschappelijk, maar zijn toch elk zo verschillend.

Troeven van Google+

Google+ is open en niet zo gesloten als Facebook. Het heeft veel aandacht besteed aan privacy en heeft een model uitgewerkt op basis van circels om je vrienden in onder te brengen. Zo kan je makkelijk en heel logisch je vrienden onderverdelen in groepen en kan je voor elke informatie beslissen met welke circels je die wilt delen. Geloof me, het is een model met bijzonder veel potentieel en ik kijk er alvast naar uit om later ook circels te kunnen bundelen in grotere circels. Bevrienden bij Google+ is dan ook geen symmetrisch proces, want, zoals bij Twitter, kan je zelf bepalen of je iemand volgt die jou zou volgen. Ik verwijs dan ook graag naar Bart, die dit proces heel duidelijk toelicht.

Ik zie echter vooral het potentieel om veel en makkelijk zakelijke connecties op te bouwen en zo Linkedin naar de kroon te steken als eerste volwaardige alternatief op het grootste zakelijke sociaal netwerk. Binnenkort worden ook zakelijke (business) pagina’s toegelaten op Google+ en dan zal de zakelijke kracht van Google+ moeten blijken.

Het mag duidelijk zijn dat een groot nadeel de wildgroei aan informatie kan zijn, zoals dit nu reeds het geval is met Twitter. Je kan onmogelijk nog alle tweets van al je vrienden bijhouden, want je stuurt dan elk bericht steeds naar al je vrienden. Bij Google+ heb je de mogelijkheid te kiezen naar welke kringen het verstuurd wordt, maar ik ontken niet dit spam en een overvloed aan content wel eens een uitdaging zullen kunnen worden.

Er wordt dikwijls verwezen naar Twitter of Facebook (en zelf Linkedin) als mogelijke doelgroepen van Google+, maar ik denk dat men dan niet ver genoeg ziet. Ik denk dat Google+ er vooral op aast de internet gebruikers zolang mogelijk op zijn sites te houden en zo zijn reclame inkomsten te maximaliseren en een geïntegreerd cloud alternatief te bieden voor Microsoft (Office, Exchange, Sharepoint, …) en op termijn een concurrent te worden voor iTunes (Google Music) of Amazon en Apple Market (met Google Market).

Persoonlijk denk ik dat Google nog heel wat werk heeft en dat Facebook, Twitter, Microsoft of Apple zich NOG geen zorgen moeten maken, NOG niet Knipogende emoticon

Hier alvast de mening van enkele vrienden:

image

image

Interessante links:

Google+: a collaborative document; de beste gids voor beginners!
How to Migrate Your Facebook Account and Data to Google+
Google+ is the social backbone
How Do I Make the Most of Google+?

Ik hoop alvast dat ik je geïnformeert heb (voor diegenen die G+ niet kenden) en je nieuwsgierig hebt gemaakt om dit avontuur mee te volgen Knipogende emoticon

See you on G+.

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.